သီရိလကၤာႏုိင္ငံမွ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ သမုိင္းႏွင့္
ဗုဒၶပူဇနိယပြဲေတာ္ မွတ္တမ္း
(၈) လပုိင္း ၾသဂုတ္လကုိ ေရာက္လာၿပီဆုိေတာ့ သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၏ အထင္ရွားဆုံး
ကႏၵီၿမဳိ႕ရွိ Esala Perahala ႏွင့္ Dalada Perahala အေၾကာင္းကုိ ေရးသားခ်င္
သည့္ ဆႏၵ ျဖစ္လာပါတယ္။
.........................................................................
မဟာသကၠရာဇ္ (၁၀၃) ခုႏွစ္ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူၿပီးသည့္အခ်ိန္ကစ၍ မနားမေန
သတၱဝါေတြအတြက္ မဂၢင္ရွစ္ပါးႏွင့္ သစၥာေလးပါးတုိ႔ျဖင့္ သတၱဝါတုိ႔၏ ဥာဏ္
အႏုအရင့္အလုိက္ ေဟာေဖာ္ညြန္ျပၿပီးေနာက္ မဟာသကၠရာဇ္ (၁၄၈) ခုႏွစ္
ကဆုန္လျပည့္ အဂၤါေန႔မွာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ ဝါေတာ္ (၄၅) ဝါ သက္ေတာ္
(၈၀) သုိ႔ေရာက္ေတာ္မူၿပီး မဟာပရိနိဗၺာန္ျပဳခဲ့ရပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္
မဟာပရိနိဗၺာန္ ဝင္စံေတာ္မူၿပီး၍ မဟာသကၠရာဇ္ (၁၄၈) ခုႏွစ္ ကဆုန္လဆုတ္
(၁၂) ရက္ တနဂၤေႏြေန႔တြင္ ေတေဇာဓာတ္ ေလာင္ကၽြမ္းေတာ္မူေသာအခါ
အသားေတာ္ ၊ အေသြးေတာ္တုိ႔သည္ ေလာင္ကၽြမ္းေတာ္မူၿပီး လူသာမန္တုိ႔
ကဲသုိ႔ ျပာမ်ား မျဖစ္သြားပဲ ၾကြင္းက်န္ေသာ ဓာတ္ေတာ္မ်ား က်န္ရွိခဲ့ပါတယ္။
ထုိသုိ႔ ၾကြင္းက်န္းေသာ ဘုရားရွင္၏ ဓာတ္ေတာ္မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတုိင္း
ျဖစ္ပါတယ္။
(၁) စြယ္ေတာ္ ေလးဆူ
(၂) ညွပ္ရုိးေတာ္ ႏွစ္ဆူ
(၃) ဥဏၰလုံးေမြးရွင္ေတာ္ ဟု ခုႏွစ္ဆူ က်န္ရွိခဲ့ပါတယ္။
က်န္သည့္ ရွင္ေတာ္ျမတ္၏ ကုိယ္ခႏၶာ အစိတ္အပုိင္းမွာ အေသးဆုံး ဓာတ္ေတာ္
ေမြေတာ္ကေတာ့ မုန္ညွင္းေစ့ခန္႔ ပမာဏရွိၿပီး ျမတ္ေလးပန္းငုံကဲ့သုိ႔ အေရာင္
အဆင္း ရွိပါတယ္။ အလယ္အလတ္ပုိင္း ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္မ်ားမွာ အထက္
ပုိင္း က်ဳိးေသာ ဆန္ကြဲခန္႔ ပမာဏရွိၿပီး အလြန္စင္ၾကယ္ သန္႔ရွင္း ေတာက္
ပေသာ ပုလဲအဆင္းႏွင့္ တူၾကပါတယ္။ အႀကီးဆံုး ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္
တို႔ကား အလယ္၌ကြဲေနေသာ ပဲေနာက္ေစ့ခန္႔ ပမာဏရွိၿပီး ေရႊအဆင္းႏွင့္
တူေသာ အေရာင္အဆင္းရွိၾကပါတယ္ ဟု ဒီဃနိကာယ အ႒ကထာ
စာမ်က္ႏွာ ၁၉၆ တြင္ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
အထက္ပါ ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္အားလုံးတုိ႔ကုိ ေနာက္ထပ္တစ္ဖန္ ထပ္၍
မၿပိဳကြဲ မပ်က္ စီးႏုိင္ေသာေၾကာင့္ အသမၻိႏၷ ဓာတ္ေတာ္မ်ားဟုလည္း ေခၚဆုိ
ၾကပါတယ္။
...........................................................................................
ၾကြင္းက်န္ရစ္ေသာ ဘုရားရွင္း၏ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကို ခုနွစ္ၿပည္ေထာင္မင္းမ်ား
အား ေဒါနပုဏၰားၾကီးက ခဲြေ၀ေပးခဲ့ပါတယ္။ အခ်ိဳ ့ဓာတ္ေတာ္မ်ားကို
အရွင္မဟာကႆပနွင့္ အဇာတသတ္မင္းတို ့တိုင္ပင္ၿပီး စက္ယႏၱယားအေစာင့္
ထားကာ သိမ္းဆည္းၿမွပ္နွံထားခဲ့ရာ ေနာင္နွစ္ေပါင္း ၂၃၅ နွစ္အၾကာတြင္
သီရိဓမၼာေသာက မင္းၾကီးက တူးေဖာ္၍ ေစတီေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္
တည္ထား ကိုးကြယ္ကာ သာသနာေတာ္ၾကီး စည္ပင္ ျပန္႔ပြားေစခဲ့ပါတယ္။
...........................................................................
ဘီစီ (၄) ရာစုတြင္ မ်က္ေမွာက္ ၾသဒိသျပည္နယ္ ျဖစ္ေသာ ကလိဂၤတုိင္း ဂုဟသီဝ
ဘုရင္က ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ကုိ အေလးအျမတ္ျပဳ၍ ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္ခဲ့သလုိ
ကလိဂၤတုိင္းသူ ျပည္သားတုိ႔သည္လည္း ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား ျဖစ္လာခဲ့ၾကပါတယ္။
အေၾကာင္းကား တခ်ဳိ႕ အယူမတူၾကသူတုိ႔က မင္းႀကီး ပႏၵဳထံသုိ႔ သြားေရာက္
ျခင္းကပ္၍ ဂုဟသီဝမင္းက နတ္ေတြကုိ မကုိးကြယ္ေတာ့ပဲႏွင့္ စြယ္ေတာ္ကုိ ကုိး
ကြယ္ေနၾကပါတယ္ လုိ႔ ေလွ်ာက္ၾကားလုိက္သည့္အခါမွ မင္းႀကီး ပႏၵဳက
ထုိစြယ္ေတာ္ကုိ သူ႔ဆီ သယ္ေဆာင္လာခဲ့ပါ။ သည္ေရာက္သည့္အခါ အကုန္ပ်က္စီး
ပစ္မည္ ဟု အမိန္႔ေပးပါတယ္။ မ်ားမၾကာခင္ စြယ္ေတာ္သည္ မင္းႀကီး ပႏၵဳထံသုိ႔
ေရာက္လာပါတယ္။ စြယ္ေတာ္၏ ႀကဳတ္ကုိ ဖြင့္လုိက္ေသာအခါ အံ့ဖြယ္တန္ခုိးမ်ား
ျဖာထြက္လာသျဖင့္ သူ႔ တစ္သက္တာမွာ တစ္ခါသာ ႀကဳံဖူးသည့္ အျဖစ္မ်ဳိးမွ စတင္၍
ဗုဒၶဘာသာဝင္ အျဖစ္သုိ႔ ကူးေျပာင္းခဲ့ပါတယ္။ မင္းႀကီး ကရွရဒရ ကလည္း
ထုိသတင္းကုိ ၾကားေသာအခါ မင္းႀကီး ပႏၵဳ ေနထုိင္သည့္ ပလာလုၿမဳိ႕ေတာ္ကုိ
တုိက္ခုိက္ဖုိ႔ရန္ သူ၏ စစ္သည္မ်ားႏွင့္ ခ်ီတက္ခဲ့ၾကပါတယ္။
ထုိအခ်ိန္တြင္ မင္းႀကီး ပႏၵဳ ေမြးထားေသာ လက္ေရြးစင္တပ္ႏွင့္ ေတြ႔သျဖင့္ မင္းႀကီး
ကရွရဒရသည္ ၿမဳိ႕ေတာ္ ပလာလုကုိ မေရာက္ခင္ နတ္ရြာစံသြားခဲ့ပါတယ္။ မင္းႀကီး
ပႏၵဳတြင္ သားတစ္ေယာက္ႏွင့္သမီးတစ္ေယာက္ ရွိပါတယ္။ မင္းသားေလး အမည္မွာ
ဒႏၳ မင္းသမီးအမည္မွာ ေဟမာမလ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ သူတုိ႔ႏွစ္ဦးသည္လည္း ဗုဒၶဘာ
သာဝင္မ်ား ျဖစ္လာၾကပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဂုဟသီဝ မင္းက မင္းႀကီး ပႏၵဳထံ ေတာင္းခံ၍
မင္းသမီး ေဟမာမလႏွင့္ စုလ်ားရစ္ပတ္ လက္ထက္ခဲ့ၾကပါတယ္။
ထုိ႔အခ်ိန္တြင္ မင္းႀကီး ကရွရဒရ စစ္ပြဲမွာ က်ဆုံးသြားသည္ကုိ သားျဖစ္သူမ်ား ၾကားသိ
ၾကသျဖင့္ စစ္တပ္ အလုံးအရင္းႏွင့္ ခ်ီတပ္ကာ ဂုဟသီဝမင္းကုိ သတ္ၿပီး စြယ္ေတာ္ကုိ
ဖ်က္ဆီးပစ္ရ မည္ဆုိၿပီး ေရာက္လာခဲ့ပါတယ္။
...............................................................................
တဖက္က စစ္ခ်ီလာေသာ ရန္သူစစ္ကုိ မႏုိင္သည့္အဆုံး ၿမဳိ႕ခံတပ္မ်ား က်ဆုံးသည့္
သတင္းၾကားလွ်င္ ၾကားျခင္းမွာပင္ ဂုဟသီဝမင္းက မင္းသား ဒႏၳႏွင့္ မင္းသမီး ေဟမာ
မလတုိ႔ႏွင့္ စြယ္ေတာ္ကုိပါ ထည့္၍ လွ်ဳိဝွက္ေပါက္က ထြက္ေျပးဖုိ႔ရန္ ပုိ႔လႊတ္လုိက္ပါ
တယ္။ ထုိမွတဆင့္ ဂဂၤါျမစ္မွ ရြက္လြင့္ကာ ထြက္ခြာခဲ့တာ ေနာက္ဆုံး သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၏
လကၤာပတၱန ကူးတုိ႔ဆိပ္ကုိ ေရာက္ခဲ့ၾကပါတယ္။ မင္းသား ဒႏၳႏွင့္ မင္းသမီး ေဟမာ
မလတုိ႔ ေရာက္သည့္ကာလသည္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံကုိ ကသီသရီ မဂဝနမင္း အုပ္ခ်ဳပ္
ေနသည့္ အခ်ိန္ကာလပင္ျဖစ္ပါတယ္။ ထုိမင္းသည္ အိႏၵိယျပည္မွ ေရာက္လာေသာ
မင္းသားေလး ဒႏၳႏွင့္ မင္းသမီး ေဟမာမလတုိ႔ကုိ ေႏြးေထြးစြာ ႀကဳိလုိက္ပါတယ္။
ၿပီးေတာ့ သူတုိ႔၏ အထြဋ္အျမတ္ထားေသာ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ကုိ လက္ေဆာင္အျဖင့္
အပ္ႏွံမႈကုိလည္း ရုိေသေလးစားစြာျဖင့္ လက္ခံလုိက္ပါတယ္။ ထုိအခ်ိန္မွာပင္
ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ထားရွိမည့္ ေက်ာင္းေဆာင္ကုိလည္း မင္းႀကီး၏ နန္းေတာ္ အတြင္း
မွာပင္ ေဆာက္လုပ္ၿပီး ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ ကိန္းဝပ္စံပယ္ေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။
ဤတြင္မက ႏွစ္စဥ္ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ႏွင့္ အဘယရာမ ဝိဟာရတြင္ ရွိေသာ ဓာတ္ေတာ္
မ်ားကုိပါ ဗုဒၶပူဇနိယပြဲေတာ္ က်င္းပခဲ့ၾကပါတယ္။
.....................................................................................
တေျဖးေျဖး ေခတ္တစ္ေခတ္သုိ႔ ေျပာင္းလဲေသာအခါ ေပၚတူဂီမ်ား ၿခိမ္းေျခာက္လာ
သျဖင့္ နန္းေတာ္ကုိ အႏုရာဓပူရၿမဳိ႕ေတာ္မွ ေပါေလာနရုဝသုိ႔ ေျပာင္းေဆြ႔ခဲ့ၾကရသလုိ
ေပါေလာနရုဝၿမဳိ႕ေတာ္မွ ဒမၻေဒနိယသုိ႔ ေျပာင္းေဆြ႔ခဲ့ရပါတယ္။ ေနာက္ဆုံး ကႏၵီၿမဳိ႕
ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ ကိန္းဝပ္သည့္ ေနရာသုိ႔ ေရာက္ရွိခဲ့ပါတယ္။
.......................................................................................
ဤေနရာမွာ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ ကႏၵီၿမဳိ႕ကုိ မည္သုိ႔ေရာက္သလဲဆုိတာ သိၿပီးၿပီဆုိေတာ့
သီရိလကၤာႏုိင္ငံသူ/ သားမ်ား ေခၚေဝၚၾကေသာ ကႏၵီ (Kandy) သည္ ကႏၵီ (Kandy )
ဟု အဘယ္ေၾကာင့္ ေခၚသလဲ ဆုိတာ သိဖုိ႔ရန္ လုိအပ္လာပါတယ္။
ကႏၵီ (Kandy) ဆုိတာ ေခတ္အဆက္ဆက္ ေျပာင္းလဲ လာသျဖင့္ ေဝါဟာရသည္
လည္း ေျပာင္းလဲလာျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ေရွးတုန္းက သီရိလကၤာႏုိင္ငံသူ/သားတုိ႔
ေခၚေဝၚၾကေသာ အမည္ မူလသည္ Kanda Uda Rata ဟု ေခၚဆုိၾကပါတယ္။
Kanda Uda Rata ဆုိတာ ရြာႀကီး ငါးရြာကုိ ေပါင္းစပ္ၿပီး ေတာင္ထိပ္ေပၚမွာ
တည္ေဆာက္ထားသည့္ ၿမဳိ႕ကုိ Kanda Uda Rata ၿမဳိ႕ဟု ေခၚဆုိၾကပါတယ္။
ေနာက္ပုိင္း ေခတ္ေတြ ေျပာင္းလဲလာသျဖင့္ ေဝါဟာရတၳသည္လည္း ေျပာင္းလဲကာ
ကႏၵီ (Kandy) ဟု တြင္ခဲ့ပါတယ္။
................................................................................
သီရိလကၤာ သမုိင္းပညာမ်ား တခ်ဳိ႕၏ ေျပာဆုိအရကုိ ဆုိရလွ်င္...
ကႏၵီၿမဳိ႕ကုိ ကႏၵီယန္မင္းမ်ားက ၁၄ ရာစုေလာက္မွာ စတင္ခဲ့ၿပီး ၁၆ ရာစုႏွစ္မွာ
သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၏ ၿမဳိ႕ေတာ္ႀကီး ျဖစ္ခဲ့ေသာ ၿမဳိ႕ တစ္ၿမဳိ႕ ျဖစ္တယ္ ဟု ထုိပညာရွင္
မ်ားက ယူဆခဲ့ၾကပါတယ္။
.............................................................................
သမုိင္းေၾကာင္းအေနျဖင့္ ျပန္ေကာက္ရမည္ဆုိလွ်င္ ကႏၵီၿမဳိ႕ကုိ ပထဦးဆုံး ဝိကရမ
ဗဟုမင္းက (၁၃၅၇) ခုႏွစ္ႏွင့္ (၁၃၇၄) ခုႏွစ္ေလာက္မွာ မ်က္ေမွာက္ ကႏၵီၿမဳိ႕ေတာ္
တည္ရွိေနေသာ ေနရာ၏ ေျမာက္ဘက္တြင္ရွိေသာ ဝါတာပုိလုဝ အရပ္တြင္ Kingdom
of Gampola အမည္ျဖင့္ နန္းတည္ခဲ့ပါတယ္။ ထုိအခ်ိန္ကား ၄င္းအရပ္ကို သိဂၤဒဂလ
ပူရ ဟု ၿမဳိ႕ေတာ္ အမည္ေပးခဲ့ၾကပါတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ ၄င္းၿမဳိ႕ေတာ္ကုိ ကတုဗုလ
ႏုဝါရ ၿမဳိ႕ဟု လုိ႔လည္း ေခၚဆုိခဲ့ၾကပါတယ္။ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ကာလမွေတာ့ အမ်ား
သိၾကသည့္ ကႏၵီၿမဳိ႕ ဟု ေခၚၾကပါတယ္။ အဘယ္ေၾကာင့္ သိဂၤဒ ဟု ေခၚဆုိၾကသလဲ
ဆုိေတာ့ ၿမဳိ႕ေတာ္၏ မနီးမေဝး အရပ္တြင္ ဂူတစ္ဂူမွာ ေနထုိင္ေသာနတ္၏ အမည္ကုိ
အစြဲျပဳ၍ ေခၚဆုိၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
............................................................................................
၁၅၆၀ ခုႏွစ္တြင္ ေပၚတူဂီမ်ားက ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ ကိန္းဝပ္ေသာ ေက်ာင္းေဆာင္ကုိ
ပ်က္စီးၾကသလုိ ေရွးေဟာင္း ယဥ္ေက်းမႈ အေမြမ်ား ျဖစ္သည့္ အႏုပညာ ဗိသုကာ
လက္ရာမ်ားကုိလည္း ပ်က္စီးခဲ့ၾက သျဖင့္ ျမန္မာျပည္မွ ဟံသာဝတီ မင္းက ေက်ာင္း
ေဆာင္ ျပန္လည္ မြန္းမံဖုိ႔ရန္ ေရႊဒဂၤါးမ်ား၊ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ ၾကဳတ္ႏွင့္ အျခားလွဴဒါန္းမႈ
မ်ားစြာကုိလည္း ကုိယ္တုိင္ ကုိယ္ၾက လွဴဒါန္းခဲ့ပါတယ္။
............................................................................................
၁၅၉၂ ခုႏွစ္တြင္ က်ဴးေက်ာ္ဝင္ေရာက္ တုိက္ခုိက္လာေသာ ေပၚတူဂီတုိ႔ကုိ အႏုိင္ယူ၍
လြတ္လပ္ေရး ရယူကာ လက္ရွိ ကႏၵီၿမဳိ႕ကုိ တည္ေထာင္ခဲ့ပါတယ္။ (၁၆ - ၁၇ - ၁၈)
ရာစုတြင္ ေပၚတူဂီ ၊ ဒက္ႏွင့္ က်ဴးေက်ာ္ခဲ့သမွ် ျပည္ပ ရန္သူတုိ႔ကုိ အၿပီးအပုိင္ တုိက္ခုိက္
ေမာင္းထုတ္ခဲ့သလုိ (၁၈၀၃) ခုႏွစ္တြင္မွာလည္း က်ဴးေက်ာ္လာသူ ျဗိတိသွ်ားတုိ႔ကုိလည္း
တုိက္ခုိက္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ထုိအခ်ိန္တြင္ ကႏၵီၿမဳိ႕သည္ Nayaks မင္း အုပ္ခ်ဳပ္သည့္အခ်ိန္
ပင္ျဖစ္ပါတယ္။
............................................................................................
၁၈၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ကႏၵီယန္မင္းတုိ႔၏ ေနာက္ဆုံးျဖစ္ေသာ ဝိကရမရာဇသဂၤဟကုိ
ျိဗိတိသွ်ားတုိ႔က ဖမ္းခ်ဳပ္ခဲ့ပါတယ္။ တဆက္တည္းမွာပင္ ေခတ္အဆက္ဆက္က
မင္းမ်ားထိန္းသိမ္းလာေသာ ထုိေနရာကုိ သံဃာေတာ္မ်ားထံသုိ႔ အပ္ႏွံသျဖင့္
သံဃာေတာ္မ်ားမွ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ ကိန္းဝပ္ေသာ ေက်ာင္းေဆာင္ကုိ အသက္ရင္း၍
ထိန္းသိမ္းခဲ့ၾကရပါတယ္။
........................................................................................
ထုိအခ်ိန္ထဲက ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့သျဖင့္ ယခုအခါ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္
ကိန္းဝပ္ေသာ ေက်ာင္းေဆာင္ကလည္း ဘုရားဖူးလာသူတုိင္း၏ စိတ္ႏွလုံးကုိ
ကုိင္လႈပ္ေနဆဲ ျဖစ္သလုိ စြယ္ေတာ္ေက်ာင္းေတာ္ႏွင့္ သိပ္မကြာေသာ ေနရာတြင္
အင္မတန္ လွပေသာ ေရကန္ႀကီး တစ္ခုလည္း တည္ရွိပါတယ္။ ေက်ာင္းေဆာင္၏
မ်က္ႏွာစာတြင္လည္း လွပေသာ ျမက္ခင္းတစ္ခုလည္း ရွိပါတယ္။ ေက်ာင္းေဆာင္ကုိ
မဝင္ခင္တြင္ စြယ္ေတာ္တုိက္ ဝန္ႀကီးမွ စီစဥ္ထားသည့္ စစ္ေဆးေရး ဂိတ္လည္း
ရွိပါတယ္။ စြယ္ေတာ္တုိက္ ဝန္းက်င္တြင္လည္း သမုိင္း လက္ရာမ်ား ၊ ေရွးေဟာင္း
ဗိသုကာ လက္ရာမ်ား ၊ ျမန္မာျပည္သူ/သားမ်ားမွ လွဴဒါန္းထားေသာ ပန္းခ်ီ ပန္းပု
လက္ရာမ်ား ၊ ေခတ္အဆက္ဆက္က ထိန္းသိမ္းထားေသာ ေရွးေဟာင္း ပစၥည္းမ်ားႏွင့္
ယဥ္ေက်းမႈ ျပတုိက္ႀကီးကလည္း ဘုရားဖူး လာေရာက္ၾကသူအေပါင္းကုိ
ႏွစ္သက္ဖြယ္ ေကာင္းလွေအာင္ စြဲေဆာင္ေနသလုိ ဘုရားဖူး လာေရာက္ဖူးသူအားလုံး
ကလည္း တစ္ခါ တစ္ေခါက္ လာဖူးယုံႏွင့္ ေနာက္တစ္ေခါက္ ျမတ္စြယ္ေတာ္ကုိ
အာရုံယူကာ ဖူးေျမာ္ၾကခ်င္သည္မွာ ဖူးေျမာ္သူတုိင္း ရင္ထဲ စြဲထင္ေစခဲ့ပါတယ္။
...............................................................................
ယခုအခါ သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၏ ၿမဳိ႕ေတာ္သည္ ကုိလံဘုိ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿမဳိ႕ေတာ္ ကုိလံဘုိႏွင့္
အကြာအေဝး (၁၁၅) ကီလုိမီတာတြင္ ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္မ်ားႏွင့္ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္
ကိန္းဝပ္ေသာ ကႏၵီၿမဳိ႕ေတာ္ တည္ရွိပါတယ္။ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ ကိန္းဝပ္ေသာ
ေနရသည္လည္း ကႏၵီၿမဳိ႕၏ ဗဟုိခ်က္မ တည့္တည့္တြင္ တည္ရွိပါတယ္။ ၁၉၈၈
ခုႏွစ္တြင္ ကႏၵီၿမဳိ႕ကုိ Unisco က သီရိလကၤာႏုိင္ငံသူ/သားတုိ႔ အထြဋ္အျမတ္
ထားေသာ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ ကိန္းဝပ္ေသာ ေရွးေဟာင္းယဥ္ေက်းမႈ ၿမဳိ႕ေတာ္ ဟု
တင္စား ေခၚေဝၚၾကသလုိ ကႏၵီၿမဳိ႕ေတာ္ႀကီး၏ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ အလွအပ
မ်ားက ကမၻာ့ခရီးသြားအားလုံးတုိ႔ကုိ အသြင္မတူသည့္ အလွတစ္မ်ဳိးျဖင့္ စြဲေဆာင္ေန
သည္မွာ ေျမႏွင့္ လက္ဝါးရုိက္ခတ္ လုိ႔ မလြဲေအာင္ပင္ ျဖစ္ပါတယ္။
...............................................................................
ဇူလုိင္လ ၂၇ ရက္ေန႔မွ စ၍ ၾသဂုတ္လ ၁၁ ရက္ေန႔အထိ က်င္းပမည့္ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္
တည္ရွိရာျဖစ္ေသာ သီရိလကၤာႏုိင္ငံ ကႏၵီၿမဳိ႕သည္ ရာသီဥတုကလည္း အင္မတန္
သင့္လွေသာ ေတာင္ေပၚၿမဳိ႕ေလး ျဖစ္ပါတယ္။ သဘာဝေရေျမ ေတာေတာင္မ်ား
ကလည္း ဘုရားဖူး လာေရာက္ၾကေသာ ဘုရားဖူးလာ သူတုိင္းကုိ အင္မတန္ စြဲေဆာင္
ေနပါတယ္။ ထို႔အျပင္ ကႏၵီၿမဳိ႕သည္ ျမန္မာျပည္အေနနဲ႔ ၾကည့္မည္ဆုိလွ်င္ ျပင္ဦးလြင္
ကဲ့သုိ႔ေသာ ေအးခ်မ္းေသာ ဒုတိယၿမဳိ႕ေတာ္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။
..................................................................................
ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ ကိန္းဝပ္ေသာ ၿမဳိ႕ေတာ္ကႏၵီမွာ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ လွည့္ပြဲအေန
အားျဖင့္ ႏွစ္စဥ္ (၇-၈) လပုိင္းတြင္ က်င္းပၿမဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ၄င္းပြဲေတာ္တြင္ ျပည္နယ္ႏွင့္
တုိင္းမ်ား အလုိက္ ကႏၵီယန္ ယဥ္ေက်းမႈ အကမ်ဳိးေပါင္း (၁၀၀)ေက်ာ္တုိ႔ ပါဝင္ ကျပၾက
ပါတယ္။ ထုိ႔အျပင္ ကႏၵီယန္မင္းမ်ားလက္ထက္ကအတုိင္း ဆင္အေကာင္ တစ္ရာေက်ာ္
ပါဝင္သလုိ ဆင္အကမ်ားစြာလည္း ပါဝင္ၾကပါတယ္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ကႏၵီၿမဳိ႕တြင္ က်င္းပေသာ Perahala ပြဲေတာ္သည္ ၿမဳိ႕ေတာ္အသီးသီး
ျပည္နယ္အသီသီး ေဒသအသီးသီးမွ ၿမဳိ႕သူ/သား နယ္သူ/သားမ်ား လာေရာက္ၾကသည့္
အင္မတန္ စည္ကားလွေသာ ပြဲေတာ္ႀကီးပင္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဤပြဲေတာ္ကုိ ၿမဳိ႕သူ/သား
နယ္သူ/သားမ်ားက ပြဲေတာ္ကုိ ၾကည့္ရႈဖုိ႔အတြက္ ေနရာမ်ားကုိ တစ္ပတ္ေလာက္
ႀကဳိတင္ ေနရာယူထားၾကရပါတယ္။ ၿမဳိ႕နယ္အသီးသီး၊ နယ္အသီးသီးမွလာၾကေသာ
ပြဲေတာ္ၾကည့္သူမ်ားသည္ ေနရာမ်ားကုိ ႀကဳိတင္မယူဘူးဆုိလွ်င္ ပြဲေတာ္တြင္ ေနရာရ
ဖုိ႔ရန္ အလြန္ပင္ မလြယ္ကူေခ်။ Kandy Perahalas ပြဲေတာ္မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတုိင္း
ျဖစ္ပါတယ္.......
(၁) Esala Perahala ပြဲေတာ္
(၂) Dalada Perahala ပြဲေတာ္
(၃) Kumbal Perahera ပြဲေတာ္
(၄) Randoli Perahera ပြဲေတာ္
(၅) Day Perahera (Water Cutting Ceremony
known as “Diya Kepeema”)
ဟု ပြဲေတာ္ ငါးခု ျဖစ္ပါတယ္။
Esala Perahala ပြဲေတာ္သည္ ေရွးအစဥ္အဆက္က သီရိလကၤာႏုိင္ငံသူ/သားမ်ား
သည္ မုိးမရြာေသာအခါ မုိးရြာရန္အတြက္ မုိးနတ္မင္းကုိ ပူေဇာ္ၾကသည့္ ပြဲေတာ္ပင္
ျဖစ္ပါတယ္။
....................................... ဝဝဝဝဝဝဝဝဝ ........................
...................................(ဒုတိယပုိင္း).............................
..............................မၾကာမီ လာမည္ ေမွ်ာ္.......................
.................................................................................................
အရွင္ပုညဝံသ (ေကလနိယတကၠသုိလ္)
တကၠသုိလ္ျမတ္မင္း
http://www.venpunnavamsa2.com
၂၆ ရက္မွ ၂၉ - ၀၇ - ၂၀၁၄ တြင္ ဘာသာျပန္ဆုိခဲ့ပါသည္...
........................................................................................
က်မ္းကုိး က်မ္းကားမ်ား
-------------------------
(၁) စူဠဝံသ
(၂) ဒီဃနိကာယ ႒- စာ- ၁၉၆
(၃) The Buddha's Tooth
(၄) Relics of the Buddha
(၅) http://en.wikipedia.org/wiki/Relic_of_the_tooth_of_the_Buddha
(၆) http://en.wikipedia.org/wiki/Esala_Perahera#History
(၇) http://visitkandysrilanka.com/
(၈) http://visitkandysrilanka.com/about-kandy-sri-lanka/
(၉) http://buddhism.about.com/od/buddhistholidays/a/
The-Buddhas-Tooth.htm
No comments:
Post a Comment